De nieuwe werkplek: tips voor productief thuiswerk

|

 Vrouw al werkend thuis vanuit het bed.
De belangrijkste feiten over je thuiskantoor

Leestijd: ca. 5 minuten

  • Je werk mag geen impact hebben op je gezondheid. De inrichting van je thuiskantoor is dus heel belangrijk.
  • Er zijn enkele belangrijke veranderingen in arbeidscontracten, belastingen en arbeidsrecht met betrekking tot telewerk.
  • Naast de vele voordelen van het thuiskantoor zijn er ook enkele nadelen, waaronder het risico op gebrek aan motivatie.
  • 6 tips om gemotiveerd te blijven bij het telewerken.

Een zonnig terras, een comfortabele zetel of een perfect tot in de details uitgerust bureau: telewerk kan op heel wat verschillende manieren. Werk wordt zo steeds flexibeler en voor veel gezinnen biedt telewerk de mogelijkheid om hun privéleven makkelijker te combineren met hun baan. Ontdek hier alles wat je moet weten over thuiswerken.

Thuiswerken is vandaag de dag niet meer weg te denken uit de samenleving. In de laatste twee jaar heeft bijna iedereen kennisgemaakt met telewerk en al deze veranderingen hebben een impact op jouw dagelijkse werkleven.

De perfecte werkplek in je thuiskantoor

Werk je verschillende dagen van thuis? Dan is het belangrijk dat je een goed ingerichte werkplek hebt. Het is belangrijk dat je werkomstandigheden geen impact hebben op je gezondheid. Een goede bureaustoel, een tweede scherm en degelijke gegevensbescherming zijn een goed begin. Of het nu gaat om een huurhuis of je eigen huis, een goed ergonomisch thuiskantoor kan je overal inrichten.

Hiermee moet je rekening houden bij het inrichten van je thuiskantoor:

  • Gebruik daglicht en indirect licht.
  • De ideale temperatuur ligt tussen de 20°C en 22°C.
  • De minimale oppervlakte van je bureau moet minstens 80cm op 120cm bedragen.
  • Zorg ervoor dat je de hoogte van je bureaustoel kan aanpassen.
  • Je benen moeten een hoek van 90° vormen.
  • Je armen moeten zich ongeveer 10cm van het toetsenbord bevinden.
  • Je gezicht moet 50 tot 70cm van het scherm zijn verwijderd.

Probeer het in je eigen huis en praat eens met je werkgever als er iets niet in orde is. Samen vinden jullie zeker een oplossing.

Telewerk: wat moet je weten?

Een korte samenvatting over de belangrijkste onderwerpen met betrekking tot telewerk: je arbeidscontract, je rechten als bediende of arbeider, verzekeringen,... vind je hieronder.

Wat zegt de wet over telewerk?

Elk bedrijf kiest zelf of het thuiswerk toelaat en op welke manier. De hoofdlijnen liggen vast in een koninklijk besluit, maar bedrijven hebben nog steeds heel wat vrijheid in hoe ze telewerk precies invullen. Bespreek dus goed met de HR van je bedrijf of telewerk mogelijk is en welke interne regels er gelden.

Je arbeidsovereenkomst

Je werkgever is niet verplicht om telewerk toe te staan, maar als hij dit toestaat zijn de werkgever en werknemer aan enkele voorwaarden verbonden:

  • Het telewerk mag niet meer dan 3/5 bedragen van je arbeidsregeling.
  • Een uitzondering tot overschrijding kan eventueel toegestaan worden na een aanvraag door de verantwoordelijke.
  • Elke telewerkdag moet worden geregistreerd.
  • Je doet het telewerk in je woonplaats, als dit niet zo is moet je dit meedelen aan je werkgever.

Als telewerker heb je ook recht op enkele vergoedingen van je werkgever:

  • Vergoeding van internet en communicatiekosten van zodra je 1 dag per maand telewerkt.
  • Vergoeding voor kantoorkosten zoals water, elektriciteit, verwarming, klein computermateriaal, .. als je minstens 4 dagen telewerkt per maand.
Man werkt thuis met zijn laptop - Thuiskantoor bij OVB

Welke verzekering is van toepassing als je werkt van thuis?

Je bent thuis aan het werk en de bel gaat. De postbode met een pakje! Je haast je snel naar de deur en valt ongelukkig over de schoenen van je slordige zoon of dochter. Resultaat: gebroken arm! Wat nu? Is dit een arbeidsongeval of niet? Je was tenslotte aan het werk maar ging naar wel naar de deur voor een privéaangelegenheid.

Volgens de Belgische wetgeving is alles wat tijdens de werkuren en op of naar de werkplek gebeurt een arbeidsongeval. Ook in het geval van thuiswerk. Als de bovenstaande situatie zich dus voordoet tijdens de werkuren kan je dit als werkongeval categoriseren. Het is hierbij wel van belang dat je duidelijk met je werkgever afspreekt wat de werkuren zijn en ook duidelijk stipuleert waar je werkplek zich bevindt. Op deze manier worden twijfelgevallen vermeden en wordt een werkongeval tijdens de werkuren steeds als werkongeval behandeld.

Kort samengevat: alle ongevallen tijdens de werkuren en op of naar de werkplek worden behandeld als werkongevallen. Alles wat niet wordt erkend als arbeidsongeval wordt gelukkig gedekt door je familiale verzekering.

Voor- en nadelen van thuiswerk

Jammer genoeg is het niet voor iedereen mogelijk om vanuit huis te werken. Werk je bv. in de horeca of in een labo, dan is het niet mogelijk om te telewerken. Maar als het wel mogelijk is en je krijgt de keuze, dan is het goed om even de voor- en nadelen op een rijtje te zetten.

Laten we beginnen met de voordelen. Je hebt minder kosten in een thuiskantoor. Je kunt besparen op brandstofprijzen, treintickets en werklunches. Je hebt ook meer tijd want je moet niet meer pendelen naar en van het werk. Vaak wordt aangekaart dat de productiviteit naar beneden gaat. Veel werkgevers geloven nog blindelings in het adagium “Vertrouwen is goed, maar controle is beter”, maar studies tonen aan dat dit niet geldt voor thuiswerk. Hoe langer werknemers thuiswerken, hoe meer het vertrouwen bij de werkgevers groeit.

Studies tonen zelfs aan dat de productiviteit stijgt en dit vooral bij taken die een hoge concentratie vereisen. Thuis heb je meer rust en ruimte om creatief en aandachtig te werken. Gezinnen kunnen hun dagelijkse leven ook flexibeler organiseren.

Vrouw thuis aan het werk met laptop op de zetel

Er zijn natuurlijk ook nadelen. Gegevensbescherming en een goede IT-beveiliging zijn de basis voor een goed thuiskantoor. Een gebrek hieraan kan voor heel wat problemen zorgen. Een ander probleem is het gebrek aan sociaal contact. Je ziet je team en manager alleen op kantoor, het komt de sfeer binnen het team niet ten goede als iedereen zich op andere tijdstippen op kantoor bevindt. Regelmatige, eventueel informele, meetings kunnen hierbij helpen. Een laatste nadeel is de organisatie. Alles wat vroeger op kantoor gebeurde moet nu “online” gebeuren. Coördinatie vanuit verschillende thuiskantoren en het hoofdkantoor vergt een extra organisatorische inspanning.

6 tips om jezelf te motiveren bij het telewerken

Enkele weken na elkaar thuis werken zonder sociaal contact is niet bevorderlijk voor je mentale toestand. Motivatie is de drijfveer voor goed werk en is heel belangrijk. Hieronder vind je 6 tips om jezelf te motiveren bij het werken vanuit je thuiskantoor.

  1. De omgeving: Creëer een aangename omgeving waarin je goed kunt werken. Over de perfecte uitrusting voor je thuiskantoor lees je hierboven in het artikel meer.
  2. Je kledij: Ja, het zit misschien makkelijk, maar werken in je pyjama is niet bevorderlijk voor je productiviteit. Het is beter om je te kleden zoals je op kantoor zou doen.
  3. Je planning: Laat je taken, deadlines en projecten niet door elkaar lopen. Zorg voor een duidelijk overzicht van wat je moet doen en verdeel alles in verschillende blokken.
  4. Je team: Houd steeds contact met je team. Sociale interactie is belangrijk en zorg ervoor dat het niet steeds over het werk gaat.
  5. Je pauzes: Gun jezelf voldoende pauzes. Af en toe je hoofd leegmaken doet wonderen voor je productiviteit.
  6. De beloning: Heb je een succes behaald? Vier het dan! Trakteer jezelf op champagne, een chocoladecake of waarom niet allebei? Op deze manier kan je gemotiveerd blijven werken.
Op zoek naar een nieuwe job?

Schitterend! We zijn steeds op zoek naar gemotiveerde mensen die ons team willen versterken. Zie je geen vacature in jouw regio, stuur ons gerust een spontane sollicitatie.

Vacatures zoeken bij Willemot-OVB

Lees het ook:

Sterke vrouw kijkt in de camera – onderhandelen over loonsverhoging

| OVB Belgium

De eerste loononderhandeling: handige tips & tricks

Je hebt nu al een tijdje die eerste echte job. Alles gaat goed, maar je hebt het gevoel dat je loon wel wat hoger kan. Voordat je aan de onderhandeltafel gaat zitten, denk je best even na. Hoeveel loonsverhoging kan je vragen? Wanneer is het beste moment? Hoe bereid je je voor? Lees hier enkele handige tips & tricks die je kunnen helpen op pad naar het gewenste salaris.

Lachende kleuter – Verstandig sparen voor kinderen met een kinderspaarplan

| OVB Belgium

Sparen voor je kind(eren): tips voor een verstandig spaarplan voor je kind(eren)

Als je op vroege leeftijd begint met sparen voor je kinderen, petekinderen of kleinkinderen kan je zelfs met kleine bedragen een aanzienlijke som geld bijeensparen. Maar brengt sparen eigenlijk wel iets op in deze tijden van lage rentes en hoge inflatie?